مشکل شارژ نشدن گوشی میتواند علت های متفاوتی داشته باشد، از مشکلات نرم افزاری گوشی تا مشکل سیم شارژر، استفاده از شارژر نامناسب یا خرابی باتری. یکی از علت های شارژ نشدن گوشی خرابی سوکت شارژ است. در این مقاله از سری مقالات آموزش مجازی تعمیرات موبایل زانکو، نشانه های خرابی سوکت شارژ گوشی را شرح میدهیم.

هشدار: اگر در حوزه تعمیرات سخت افزاری و نرم افزاری موبایل متخصص نیستید از روش های تعمیراتی سایت های نامعتبر تقلید نکنید. 

اگر علاقمند هستید که تحت نظارت برترین اساتید تعمیرات ایران وارد حوزه تعمیرات موبایل شوید به دوره های آموزش تعمیرات موبایل زانکو سر بزنید.

تشخیص این که علت مشکل شارژ خرابی کدام قطعه است همیشه کار راحتی نیست. شاید به خرابی سوکت شارژ شک کرده باشید اما ممکن است ایراد از جای دیگری باشد.

علت خرابی سوکت شارژ گوشی

سوکت شارژ، سوکت شارژ اندروید، سوکت شارژ سامسونگ، سوکت شارژر گوشی، خرابی پورت شارژر گوشی، پورت شارژر گوشی، خرابی سوکت شارژر گوشی اگر گوشی خود را در طول شب به شارژ میزنید اما صبح که بیدار میشوید میبینید اصلا شارژ نشده یا شارژ آن کمتر شده، احتمال دارد که سوکت شارژ شما خراب باشد. سوکت شارژر با گذشت زمان و با قطع و وصل کردن مکرر شارژر فرسوده میشود. از دیگر دلایل خراب شدن سوکت شارژ میتوان به کثیف شدن پورت شارژر، ورود مایعات یا آسیب الکتریکی اشاره کرد. گاهی اوقات پورت شارژر فقط به تمیز کردن نیاز دارد اما در دیگر موارد باید آن را تعویض کنید.

نشانه های خرابی سوکت شارژ گوشی

در این جا به برخی از نشانه های خرابی سوکت شارژ گوشی اشاره میکنیم. این نشانه ها میتواند به تشخیص خرابی سوکت شارژر برای تعمیرکاران موبایل کمک کند. اگر تعمیرکار نیستید و گوشی شما مشکل شارژ شدن پیدا کرده یا به خرابی سوکت شارژ شک دارید، ببینید گوشی شما این علامت ها را نشان میدهد یا نه.

شارژ کاذب
سوکت شارژ، سوکت شارژ اندروید، سوکت شارژ سامسونگ، سوکت شارژر گوشی، خرابی پورت شارژر گوشی، پورت شارژر گوشی، خرابی سوکت شارژر گوشی
زمانی که بعد از وصل کردن گوشی به شارژر علامت شارژ شدن را روی صفحه نمایش میبینید اما در حقیقت گوشی شارژ نمیشود، دچار مشکل شارژ کاذب هستید. یکی از علل مشکل شارژ کاذب گوشی، خرابی سوکت شارژ است. شارژ نشدن گوشی هم میتواند ناشی از مشکل سوکت باشد و برای شک به خرابی سوکت شارژ لازم نیست حتما علامت شارژ شدن را ببینید.

قطع و وصلی هنگام شارژ شدن
اگر گوشی را به شارژ میزنید اما مدام قطع و وصل میشود ممکن است سوکت شارژ گوشی شما خراب شده باشد. البته برای این که مطمئن شوید مشکل از سوکت شارژ است نه شارژر، گوشی را با یک شارژر دیگر شارژ کنید و ببینید که آیا باز هم قطع و وصل میشود یا نه. اگر با وجود تغییر شارژر هنوز هم مشکل قطع و وصلی دارید مشکل احتمالا از سوکت شارژ است.

توجه: فقط از شارژرهای باکیفیت و اورجینال استفاده کنید.

برای این که گوشی شارژ شود باید آن را در زاویه خاصی بگذارید؟
شاید سوکت شارژر شما شل شده و باید دوباره جا بخورد. اگر سوکت را فیکس نکنید و مدت زیادی با همین شرایط آن را شارژ کنید ممکن است سوکت شارژ بسوزد و هزینه خیلی بیشتری روی دست شما بگذارد.

اطراف سوکت شارژر خرده ریز یا تکه های کوچک با رنگ غیرعادی جمع شده؟
گوشی را زیر نور مستقیم بگیرید یا نور چراغ قوه را داخل سوکت بیندازید و ببینید آیا دور سوکت خرده ریزه های سیاه رنگ جمع شده یا نه. در صورتی که خرده ریزه های سیاه را دور سوکت مشاهده کردید احتمالا گوشی به تعمیر نیاز دارد. این خرده ریزها گاهی اوقات ناشی از سوختن یکی از قطعات داخل گوشی یا ولتاژ نامناسب شارژ است. یعنی اگر گوشی الان مشکل زیادی ندارد، به زودی مشکلات جدیدی پیدا خواهد کرد.