وبلاگ آموزشگاه زانکو

وبلاگ مطالب آموزشی رایگان

۳ مطلب در فروردين ۱۴۰۱ ثبت شده است

کاربرد مهندسی معکوس بردهای الکترونیکی در ایران

مهندسی معکوس چیست ؟ 

مهندسی معکوس یک فرایند برای حل مسئله است که به جای آنکه از سوال آغاز شود، از پاسخ شروع می‌شود. 

مهندسی معکوس در صنایع و حوزه های مختلف کاربرد دارد اما به صورت کلی در دو حالت زیر از مهندسی معکوس استفاده می کنیم:

  • در دسترس نبودن طرح اولیه و تکنولوژی ساخت یک محصول به دلایل مختلفی از جمله تحریم ها
  • خراب شدن برد هایی که قدیمی هستند و از طرف شرکت سازنده پشتیبانی نمی شوند.

معمولاً هدف مهندسی معکوس، استخراج دانش یا طراحی نهفته در یک محصول / کالا / خدمت است. این کار عموماً با هدف تولید مجدد آن محصول یا تحلیل آن محصول انجام می‌شود.

مهندسی معکوس بردهای الکترونیکی چیست؟

مهندسی معکوس بردها الکترونیکی یک تکنولوژی معکوس مبتنی بر کار روی برد های الکترونیکی موجود است. در مهندسی معکوس مدارات الکترونیکی با فرض این که برد اولیه را به صورت فیزیکی در دسترس داریم، از تکنولوژی تحلیل معکوس برای رسیدن به شیوه تولید اولیه برد، مواد و قطعات استفاده شده از آن، شماتیک برد و دیگر اطلاعات ساخت برد، استفاده می کنیم.

سپس با استفاده از نقشه ای که به دست آوردیم، برد الکترونیکی را ساخته، قطعات را روی آن مونتاژ کرده و آن را تست و عیب یابی می کنیم. در نهایت یک برد الکترونیکی داریم که کاملا کپی شده برد اولیه است. 

از آنجایی که تمامی تجهیزات الکترونیکی دارای انواع و اقسام برد الکترونیکی هستند و این برد های الکترونیکی هسته کنترل کننده دستگاه را تشکیل می دهند، فرایند مهندسی معکوس برد الکترونیکی می تواند به تعمیر کار کمک کند به تکنولوژی ساخت بسیاری از دستگاه های الکترونیکی که در بازار هستند دست پیدا کرده و مشابه آن ها را بسازد. 

در کشور های در حال توسعه همچون ایران که سعی دارند به خودکفایی در حوزه تولید و طراحی محصولات برسند، مهندسی معکوس مدارات الکترونیکی از اهمیت و جایگاه ویژه ای برخوردار است. در ایران که با موانعی همچون تحریم ها هم مواجه است، مهندسی معکوس کاربردی زیادی دارد و رد پای این فرایند را می توان در بسیاری از محصولات تولید داخل دید.

آموزش مهندسی معکوس تعمیرات برد

برای یادگیری نحوه تعمیر بردهای الکترونیکی به روش مهندسی معکوس مدارات الکترونیکی می توانید در کلاس های آموزش تعمیرات و تحلیل برد های الکترونیکی زانکو شرکت کنید. سرفصل های این دوره را می توانید در پایین همین صفحه ببینید. 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
وبلاگ ترفندهای ویندوز 10 ترفندهای ویندوز 10 که لازمه بدونید

پل دیود یا یکسویه ساز سه فار چیست ؟

در این بخش از مطالب اموزش تعمیرات برد با معرفی قطعه پل دیود در خدمت شما عزیزان هستیم و در ادامه با معرفی پل دیود سه فاز امیدواریم این مطلب برای شما عزیزان مفید واقع شود .

پل دیود یا یکسویه ساز چیست ؟

پل دیود قطعه ای است که از ترکیب 4 عدد دیود معمولی بوجود می آید .

 وظیفه اصلی پل دیودی یکسوسازی جریان متناوب الکتریکی می باشد ، یک پل دیود را می توان با چهار عدد دیود به صورت دستی ساخت که از لحاظ کاربرد و کارکرد هیچ تفاوتی با پل دیود آماده ندارد ، و یک پل می تواند برقی AC را گرفته و به برق DC تبدیل نماید پل دیود های می توانند در کنار اتو ترانس ها مورد مصرف قرار گیرند بدین صورت که در خروجی اتو ترانس به صورت موازی بسته می شود و در هنگامی که ولتاژ ورودی تغیر می کند در خروجی برق DC را در یافت شود.

پل دیود یا یکسویه ساز سه فاز

پل دیود یا یکسویه ساز سه فاز دستگاهی است که ولتاژ AC ورودی را با استفاده از ترانسفورماتور سه فاز و 3 دیود که به هر یک از سه فاز سیم پیچ ثانویه متصل هستند، اصلاح می کند.

پل دیود 3 فاز از 6 عدد دیود تشکیل شده که وظیفه یکسوسازی جریان AC به DC را عهده دار است و دارای دو پایه خروجی مثبت و منفی و سه پایه ورودی R و S و T می باشد.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
وبلاگ ترفندهای ویندوز 10 ترفندهای ویندوز 10 که لازمه بدونید

انواع خازن

در این بخش از مقالات اموزش تعمیر موبایل با انواع خازن در خدمت شما هستیم امیدوارم برای شما عزیزان مفید واقع شود.

خازن دستگاهی است که انرژی الکتریکی را در قالب بار الکتریکی ذخیره می کند. خازن ها در مقایسه با باتری هایی با اندازه یکسان، انرژی کمتری ذخیره می کنند. میزان انرژی الکتریکی ای که یک خازن می تواند ذخیره کند تقریبا ده هزار برابر کمتر از باتری است. با این وجود خازن ها در بسیاری از مدارات الکتریکی نقش حیاتی دارند.

خازن ها انواع زیادی دارند. معمولا خازن ها را به دو دسته کلی خازن ثابت و خازن متغیر تقسیم می کنند. انواع مختلف خازن ها از نظر اندازه، شکل و رنگ با هم تفاوت دارند. در ادامه انواع خازن ثابت و متغیر را با هم بررسی می کنیم:

خازن ثابت

خازن های ثابت بر خلاف خازن متغیر دارای ظرفیت معین و ثابتی هستند که در حالت عادی تغییری نمی کند. خازن های ثابت کاربردهای زیادی دارند و بر اساس نوع ماده دی الکتریکی که در آن ها به کار رفته دسته بندی می شوند:

  • خازن سرامیکی
  • خازن میکا
  • خازن ورقه ای کاغذی و پلاستیکی
  • خازن الکترولینی
  • خازن روغنی
  • خازن گازی
  • خازن فیلم
  • و …

از جمله انواع خازن های ثابت هستند.

خازن سرامیکی

خازن سرامیکی

خازن سرامیکی یا Ceramic capacitor یکی از انواع متداول خازن غیرالکترولیتی است که دی الکتریک آن از جنس سرامیک ساخته شده است. به علت بالا بودن ثابت دی الکتریک سرامیک، خازن های سرامیکی امکان ساخت خازن ظرفیت بالا در اندازه های بسیار کوچک را فراهم آورده اند. خازن های سرامیکی عموما ظرفیتی بین 2 پیکوفاراد تا 1 میکروفاراد دارند.

شکل خازن های سرامیکی معمولا عدسی (دیسکی) یا استوانه ای است و دارای فرکانس بیش از 100 مگاهرتزی هستند. ایراد خازن سرامیکی این است که ظرفیت خازن با تغییر دمای محیط تغییر می کند. خازن های سرامیکی در مدارهای الکترونیکی، مدار های مخابراتی و رادیویی کاربرد دارند.

خازن ورقه ای

خازن های ورقه ای بر اساس نوع دی الکتریک به دو دسته خازن ورقه ای کاغذی و خازن ورقه ای پلاستیکی تقسیم می شوند:

خازن کاغذی

همانطور که از نامش پیدا است، دی الکتریک در خازن های کاغذی از یک صفحه کاغذ متخلخل نازک تشکیل می شود که ماده دی الکتریک در آن تزریق می شود. در این نوع خازن برای این که ماده دی الکتریک درون کاغذ تبخیر نشود، آن را در یک قاب محکم و نفوذ ناپذیر می گذارند.

چون ضریب دی الکتریک در خازن های کاغذی پایین است، این خازن ها اندازه فیزیکی بزرگی دارند. یکی از مهم ترین مزیت های خازن کاغذی امکان استفاده از آن در ولتاژ و جریان بالا است.

خازن پلی استر یا خازن پلاستیکی

در خازن های ورقه ای پلاستیکی، به جای کاغذ از ورقه های پلاستیکی نازک به عنوان دی الکتریک استفاده می شود. خازن های پلاستیکی کاربردهای زیادی در انواع ندار دارند. این نوع خازن به تغییرات دمایی حساس نیست.

پلی استایرن یکی از موادی است که در خازن های پلاستیکی از آن استفاده می شود و به همین دلیل به این خازن ها خازن پلی استر هم گفته می شود. خازن پلی استری یکی از متداول ترین خازن های پلاستیکی است. این خازن ها به دلیل حساسیت دمایی پایین، برای مدار هایی که در آن ها نیاز به یک خازن ثابت داریم که ظرفیتش با تغییر دما تغییر نکند، مناسب هستند.

خازن میکا

خازن میکا

علت نامگذاری خازن میکا به این نام استفاده از ورقه های نازک میکا به عنوان دی الکتریکی بین ورقه های فلزی رسانا است. خازن های میکا با عمر طولانی و ولتاژ کار بالا برای مدارات فرکانس بالا مناسب هستند. ظرفیت خازن میکا بین 0.01 تا 1 میکروفاراد است.

خازن عدسی

خازن عدسی

علت نامگذاری خازن عدسی شباهت ظاهری آن به عدس است. این خازن ها قطب مثبت و منفی ندارند و ظرفیت آن ها در محدوده پیکوفاراد و نانوفاراد است. هر چه ظرفیت خازن عدسی بیشتر باشد اندازه آن هم بزرگتر می شود. از خازن عدسی بیشتر در مدارات مخابراتی استفاده می شود و مهم ترین کاربرد آن نویز گیری است.

خازن ولتاژ بالا

خازن های ولتاژ بالا یا Can capacitor بیشتر در موتورهای یخچال، اسپیلت و سایر کولرها کاربرد دارند و کار اصلی آن ها افزایش راندمان در موتورهای الکتریکی است.

خازن الکترولیتی

در صورتی که ماده سازنده دی الکتریک یک خازن از طریق یک فعالیت شیمیایی ساخته شده باشد، به آن خازن الکترولیتی می گویند. همه خازن های الکترولیتی از نوع خازن ثابت هستند. ظرفیت و اندازه خازن های الکترولیتی از سایر خازن های ثابت بزرگتر است. به خازن الکترولیتی، خازن شیمیایی هم گفته می شود چرا که دی الکتریکی این نوع از خازن ها حاصل یک واکنش شیمایی بین الکترولیت رسانا و یکی از صفحات فلزی داخل خازن است. این واکنش در کارخانه و هنگام شارژ شدن اولیه خازن اتفاق می افتد. در این فرایند شیمیایی یکی از صفحات خازن دچار اکسیداسیون شده و لایه اکسید تشکیل شده کار دی الکتریک را انجام می دهد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
وبلاگ ترفندهای ویندوز 10 ترفندهای ویندوز 10 که لازمه بدونید