حل مشکل داغ کردن لپ تاپ با کاهش بار پردازشی

اگر فکر می کنید مشکل داغ کردن لپ تاپ شما سخت افزاری نیست و ناشی از بار پردازشی زیاد سیستم است، می توانید این بار پردازشی را مدیریت کنید. Windows Task Manager را باز کنید و ببینید چه برنامه ای سی پی یو را بیشتر از همه درگیر می کند. می توانید برنامه هایی که به صورت خودکار همراه با بوت ویندوز اجرا می شوند را غیرفعال کنید.

می توانید از نرم افزار هایی مثل Process Explorer برای بررسی این که هر برنامه چه میزان سی پی یو را درگیر می کند استفاده کنید و در صورت امکان برنامه های سنگین که به آن ها نیاز ندارید را از روی سیستم خود پاک کنید. برنامه هایی مثل CCleaner هم با پاک کردن هیستوری و فایل های کش و مدیریت اپلیکیشن های استارتاپ می توانند به کاهش بار پردازشی و جلوگیری از داغ شدن لپ تاپ کمک کنند.

داغ شدن لپ تاپ هنگام بازی، داغ شدن لپ تاپ هنگام شارژ، داغ شدن لپ تاپ در ویندوز 10، داغ شدن لپ تاپ لنوو، داغ شدن لپ تاپ اج پی، داغ شدن لپ تاپ و خاموش شدن، داغ شدن لپ تاپ asus، داغ شدن لپ تاپ گیمینگ، داغ شدن لپ تاپ

اگر می خواهید دمای لپ تاپ را تحت نظر داشته باشید می توانید از نرم افزار هایی مثل Speccy استفاده کنید.

راه حل نرم افزاری برای داغ شدن لپ تاپ

اگر راه حل های سخت افزاری مشکل شما را حل نکرده است می توانید از راه حل های نرم افزاری برای حل مشکل داغ شدن لپ تاپ استفاده کنید. این راه حل ها عملکرد و مصرف انرژی لپ تاپ را هدف قرار می دهند اما به این معنی هستند که برای جلوگیری از داغ شدن لپ تاپ باید عملکرد سیستم را پایین بیاورید.

مثلا می توانید روشنایی صفحه نمایش لپ تاپ یا سرعت کلاک سی پی یو را کاهش دهید. در ویندوز اورکلاک یا آندرولت لپ تاپ در بایوس انجام می شود اما می توانید از نرم افزار هم استفاده کنید.

لپ تاپ را روی سطوح صاف قرار دهید

اگر دریچه ورودی هوا زیر لپ تاپ قرار دارد، قرار دادن آن روی سطوح نرم مثل پتو، بالش یا پا جریان هوا را مسدود خواهد کرد. در نتیجه لپ تاپ به درستی خنک نمی شود، حرارت در آن تجمع یافته و لپ تاپ داغ می شود. این امر باعث بالا رفتن حرارت قطعات داخلی و در نتیجه داغ شدن بیش از اندازه لپ تاپ خواهد شد.

برای جلوگیری از این اتفاق، کافی است همیشه لپ تاپ را روی یک سطح سفت و مسطح مثل میز نگه دارید. می توانید از پایه های نگهدارنده مخصوص لپ تاپ هم استفاده کنید.

خنک کننده یا کول پد تهیه کنید

کول پد ها و فن های زیر لپ تاپ به خنک کردن لپ تاپ کمک می کنند با این حال اگر از کول پدی استفاده کنید که برای لپ تاپ شما مناسب نیست، ممکن است مشکلتان بدتر شود. قبل از تهیه کول پد، باید شیوه جریان یافتن هوا در لپ تاپ را بدانید.

همانطور که گفتیم اکثر لپ تاپ ها از قسمت زیری هوای خنک را وارد می کنند. علت این است که هوای گرم بالاتر از هوای سرد قرار می گیرد. فن های زیر لپ تاپ و کول پد ها زیر لپ تاپ قرار می گیرند و هوا را از زیر لپ تاپ بیرون می کشند بنابراین به جای این که به خنک شدن بیشتر لپ تاپ کمک کنند، باعث می شوند حرارت لپ تاپ بالاتر برود.

در صورتی که دریچه ورود هوا زیر لپ تاپ قرار داشته باشد باید کول پدی بخرید که هوا را به سمت بالا خارج کند. یعنی هوای خنک را وارد لپ تاپ کند.

داغ شدن لپ تاپ هنگام بازی

بازی کردن به خصوص اجرای بازی های سنگین فشار زیادی به لپ تاپ می آورد و به همین دلیل می تواند باعث داغ شدن لپ تاپ هنگام بازی شود. با این حال اگر لپ تاپ هنگام بازی بیش از حد داغ شود باید با استفاده از روش هایی که توضیح دادیم مشکل را حل کنید و اگر مشکل داغ شدن لپ تاپ حل نشد از متخصصین تعمیر لپ تاپ کمک بگیرید. یا در دوره های آموزش تعمیرات آموزشگاه زانکو شرکت کنید.

داغ شدن لپ تاپ های گیمینگ

لپ تاپ های گیمینگ برای گیمر ها و کاربرانی که با لپ تاپ کار های سنگین می کنند مناسب است با این حال مشکل داغ شدن لپ تاپ های گیمینگ اغلب کاربران را نگران می کند.

لپ تاپ های گیمینگ پردازنده های قوی و کارت گرافیک های اختصاصی دارند که هر دو این ها زمانی که تحت فشار قرار بگیرند حرارت زیادی تولید می کنند. و از آنجایی که در لپ تاپ کلیه قطعات در فضایی بسیار کوچک و محدود به صورت فشرده قرار می گیرند، جریان هوا محدود است و احتمال این که حرارت در بخش داخلی لپ تاپ بالا برود زیاد است.

داغ شدن لپ تاپ هنگام اجرای بازی و برنامه های سنگین نرمال است و جای نگرانی نیست. البته اگر حرارت لپ تاپ از حد خاصی بگذرد احتمال خطر و آسیب رسیدن به قطعات داخلی و کاهش عمر لپ تاپ وجود دارد.

داغ شدن لپ تاپ در ویندوز 10

برای حل مشکل داغ شدن لپ تاپ در ویندوز 10 می توانید از این راه حل ها استفاده کنید:

  1. لپ تاپ را خاموش کنید و از شارژ جدا کنید. صبر کنید تا خنک شود. بعد از این که لپ تاپ خنک شد دکمه پاور را بیست ثانیه نگه دارید. شارژر را وصل کنید و در آخر کامپیوتر را روشن کنید.
  2. دکمه Ctrl + Shift + Esc را بزنید تا Task Manager اجرا شود. تب Processes را باز کنید و ببینید چه برنامه هایی بیشتر از همه منابع سیستم (سی پی یو، حافظه و …) را اشغال می کنند. برای بستن هر برنامه روی آن راست کلیک کنید و ‘End task’ را انتخاب کنید.
  3. از منوی استارت Settings را باز کنید، Update and Security را بزنید و سپس روی Troubleshoot کلیک کنید. در سمت راست صفحه گزینه Power زیر قسمت Find and Fix other Problems را انتخاب کنید. حالا روی Run کلیک کنید و صبر کنید تا سیستم ایراد را پیدا کند.
  4. اگر سی پی یو، کارت گرافیک یا دیگر قطعات کامپیوتر را اورکلاک کردید ممکن است علت داغ شدن لپ تاپ شما همین باشد. برای حل مشکل می توانید تنظیمات اورکلاک را به حالت پیشفرض برگردانید.
  5. درایورهای لپ تاپ را آپدیت کنید
  6. تنظیمات پاور لپ تاپ را اصلاح کنید: گزینه Power & sleep settings در تنظیمات ویندوز را باز کنید، روی Additional Power settings در سمت راست پنجره کلیک کنید. روی Change plan کلیک کنید و سپس Change advanced power settings را بزنید. بخش Processor power management را باز کنید و عدد Maximum processor state را پایین بیاورید (مثلا اگر روی 100 است آن را روی 95 بگذارید) و Minimum processor state را هم پایین بیاورید (پیشنهاد می شود آن را روی 5 بگذارید).

داغ شدن لپ تاپ و خاموش شدن

در صورتی که حرارت لپ تاپ تا حدی زیاد شود که امکان آسیب به قطعات و خطر وجود داشته باشد، سیستم به صورت خودکار خاموش می شود تا از آسیب جلوگیری کند. اگر شما هم با مشکل داغ شدن لپ تاپ و خاموش شدن مواجه هستید، این مشکل را جدی بگیرید و از راه حل هایی که برای حل مشکل داغ شدن لپ تاپ ارائه کردیم استفاده کنید.

داغ شدن لپ تاپ نو

اگر به تازگی لپ تاپ خریدید و لپ تاپ شما داغ می شود این مشکل احتمالا ناشی از تنظیمات نامناسب نرم افزاری است و با اصلاح تنظیمات پاور حل می شود.